Hvilke faktorer har indflydelse på vinens pris?

Af Karoline Arberg
Beskyttet oprindelsesbetegnelse, Vin, Vinpriser, Vingård, Vinmark

Hvorfor sælges nogle vine til 25 kroner, mens andre koster det samme som et helt hus? Det nemme svar ville være, at dyre vine er af en meget højere kvalitet, ikke sandt? Men det er nu ikke altid tilfældet; du kan købe rigtigt gode vine til rimelige priser. Og du kan også sagtens finde meget dyre vine, der måske ikke er det værd, som de koster. Men hvem eller hvad bestemmer, hvad en vin skal koste?

Beskyttet oprindelsesbetegnelse, Vin, Vinpriser, Vingård, Vinmark

Den endelige pris på en flaske vin påvirkes af forskellige variabler, som vi vil forklare nærmere herunder:

Vingården

Det koster mange penge at vedligeholde en vingård. Rigtigt mange penge. Først og fremmest skal der lægges en stor investering ved køb af vingården. Men oveni den oprindelige investering følger høje vedligeholdelsesomkostninger. Der skal blandt andet bruges maskiner, værktøj og produkter, som alle er nødvendige for at holde vingården kørende.

Vingårde skal typisk også ansætte en masse mennesker, så lønningerne skal lægges oveni omkostningerne. Landmænd, agronomer og vinmagere er blot nogle af de folk, som er med til den første fase af produktionen. Det har direkte indflydelse på vinens pris.

Produktionsmængde

Høsten afstedkommer også faste omkostninger såsom arbejdskraft, maskiner osv. Omkostningerne er dog ikke direkte proportionale med mængden af høstede druer eller antallet af flasker, som kan produceres, når høsten er i hus.

I dårlige høstår skal disse omkostninger dækkes ind, og det gøres ved at hæve prisen på den endelige produkt. På den anden side behøver man ikke at hæve vinens pris, hvis høsten har været god. Når der høstes masser af druer, resulterer det i en større produktion af flasker, og så er der færre omkostninger pr. flaske, der skal dækkes ind.

Beskyttet oprindelsesbetegnelse, Vin, Vinpriser, Vingård, Vinmark

Vinfremstilling og lagringsteknikker

Vinfremstilling er den proces, som transformerer druerne til vin, der kan drikkes. Processen er mere eller mindre altid den samme, men de forskellige vingårde anvender ofte forskellige teknikker. Hver enkelt teknik udføres med et bestemt mål for øje. Det kan f.eks. være at maksimere vinproduktionen eller forbedre kvaliteten. For at fremstille en god kvalitetsvin kræver det ofte input fra manuelle vinarbejdere, specialiserede vinmagere og nogle gang fra kemiske ingeniører, som foretager analyser. Det ville uden tvivl være mere økonomisk at anvende en automatiseret og mere industrialiseret proces. Det er selvsagt noget dyrere at bruge specialiseret personale til at overvåge de forskellige produktionsfaser.

Det medfører også endeløse omkostninger, når vinen skal lagres og modnes. Jo længere vinen skal lagres, jo flere omkostninger står vingården med. En vin, som skal lagres i en lang periode, koster mere at producere, og den kan ikke sælges med det samme. Vingården skal bruge dyre materialer som f.eks. vinfade, og disse investeringer kan ikke dækkes ind lige med det samme. Det kræver også meget plads at opbevare vinfadene, og sådanne investeringer vil være udestående i årevis, indtil vinen er tappet på flasker.

Vinmarker og vingård

Hver enkelt vinmark har sine egne specifikke egenskaber. Objektivt set er nogle egenskaber bedre end andre. Der findes historiske vinregioner, som producerer vine af meget høj kvalitet år efter år. Det kan f.eks. skyldes jordens komposition, et unikt mikroklima eller måske en sjælden autokton druesort. I sådanne områder produceres vinen ofte ved at følge gamle teknikker og traditioner, som er nedarvet gennem generationer.

Beskyttet oprindelsesbetegnelse, Vin, Vinpriser, Vingård, Vinmark

Vinmarkernes geografiske områder er indikeret med forkortelser som DOC, DOCG, IGT og IGP. Områderne er beskyttede af strikse regulativer for at garantere produkternes kvalitet. Reglerne er specielt konstruerede til at regulere produktionsprocessen og kvantiteten af vin, som kan produceres. Restriktionerne findes for at beskytte territorierne og produkternes kvalitet. De er dog også med til at øge produktionsomkostningerne og derigennem vinens endelige pris.

Selve vingården er en anden vigtig faktor at huske på. Gamle vingårde, som har udmærket sig gennem generationer, har skabt et godt omdømme og som er elsket af de største vinkritikere, fortjener anerkendelsen.

Flasken

Flasken, korkproppen og etiketten udgør også en omkostning. Vinmageren ved, at flaskens kvalitet har en signifikant indflydelse på vinens kvalitet. Det kan ikke betale sig at ødelægge mange års varsomt arbejde blot for at spare lidt på flasken.

Markedsføring er endnu en omkostning i den sidste fase, når vinen skal sælges. En smuk etiket, som måske er skabt af en kunstner eller signeret af en berømthed, øger helt sikker salget. Det kræver dog også en investering. Og til allersidst i processen må vi selvfølgelig ikke glemme omkostninger, som tillægges af mellemled såsom engrosvirksomheder, distributører, repræsentanter, forhandlere osv.

Tambien te puede interesar

Skriv en kommentar